Intervisie

 

onderlinge toetsingProfessioneel werken vraagt tegenwoordig steeds meer permanent leren en
persoonlijke ontwikkeling.

 Erik de Haan, Leren met collega’s
 
 

 
Intervisie en onderlinge toetsing zijn waardevolle manieren om samen met collega’s te leren over de eigen beroepsuitoefening. Beide passen daarom uitstekend in een ‘lerende organisatie’. Onderlinge toetsing is sterk vakinhoudelijk gericht, terwijl bij intervisie de beroepsbeoefenaar zelf centraal staat.
 
Sinds 1995 begeleid ik groepen professionals in de zorg bij onderlinge toetsing en intervisie. Zo heb ik in de loop der jaren diverse groepen verpleeghuisartsen begeleid in de regio’s Dordrecht/Zwijndrecht, Rotterdam, Gouda, Nieuwegein en Leiden. Ook begeleidde ik een groep psychologen in de ouderenzorg in de regio Dordrecht.
 
Na mijn verhuizing naar het Oosten van het land enkele jaren geleden heb ik deze werkzaamheden opnieuw opgestart. Ik begeleid momenteel twee intervisiegroepen van specialisten ouderengeneeskunde bij een grote zorginstelling in de Randstad.
Het is, in mijn ervaring, van grote waarde dat je als professional een plek binnen de organisatie hebt waar je in een sfeer van veiligheid, vertrouwen en openheid met collega’s vrijuit kunt bespreken wat je in het werk bezig houdt om hierin voor jezelf tot meer klaarheid te komen.

 

Reacties gesloten