Intervisie

 

onderlinge toetsingProfessioneel werken vraagt tegenwoordig steeds meer permanent leren en
persoonlijke ontwikkeling.

 Erik de Haan, Leren met collega’s

 

 

Hoe zou het zijn als er binnen de organisatie een plek zou zijn, een mogelijkheid om in alle openheid, veiligheid en vertrouwen met collega’s vrijuit te kunnen reflecteren op de vragen en problemen die je tegenkomt in de eigen beroepspraktijk? Zou dit niet een belangrijke bijdrage zijn aan de kwaliteit van het werk en de groei in professionaliteit? En aan de contacten en samenwerking met collega’s? Aan de onderlinge teamspirit?

Ik begeleid al zo’n vijfentwintig jaar groepen specialisten ouderengeneeskunde bij intercollegiale toetsing en intervisie. Momenteel begeleid ik drie intervisiegroepen bij twee zorginstellingen in Rotterdam. Deze groepen komen één keer per maand bij elkaar. Bij toerbeurt brengt één van de deelnemers de casuïstiek in. In de bespreking maken we gebruik van een eenvoudige, maar doeltreffende intervisiemethodiek. Daarnaast is er een evaluatiesystematiek met als doel de leeropbrengst te borgen. De groepen zijn geaccrediteerd bij het accreditatieorgaan en de deelnemers ontvangen accreditatiepunten voor hun deelname aan de groep. Mijn rol als begeleider is vooral om dit geheel te faciliteren en in goede banen te leiden; tijdens de bijeenkomsten treed ik op als gespreksleider.

 

Reacties gesloten.